Az ausztriai felszolgálói munka sokféle feladatot foglal magában, attól függően, hogy milyen típusú vendéglátóhelyen dolgozik a munkavállaló, illetve milyen műszakban teljesít szolgálatot. A szezonális állások során a pincérek gyors tempójú, változékony környezetben dolgoznak, ahol kiemelten fontos a rugalmasság, a precizitás és a vendégközpontú hozzáállás. Az alábbiakban bemutatjuk a leggyakoribb felszolgálói szerepköröket, feladatokat és elvárásokat.

A reggeli felszolgálás kiemelten fontos, mivel ez az első étkezés, amellyel a vendégek találkoznak, és meghatározhatja a szállodával kapcsolatos benyomásukat.
A reggeli büfé előkészítése, az ételek és italok elrendezése.
Az ételutánpótlás folyamatos biztosítása, ügyelve arra, hogy mindig friss és elegendő mennyiségű legyen.
A vendégek italrendeléseinek felvétele és kiszolgálása.
Az asztalok tisztán tartása, a használt edények folyamatos leszedése.
Új vendégek számára asztalok előkészítése, terítékek frissítése.
A félpanziós vendégek esti rendeléseinek rögzítése.
A reggeli műszak végeztével a büfé lebontása, az eszközök elmosogatása és a helyiség rendbetétele.
Délutáni pihenő (Zimmerstunde), majd esti műszak a vacsoránál.
Az A’la Carte éttermekben dolgozó pincérek feladata összetettebb, mivel itt a vendégek egyéni rendeléseket adnak le, amelyeket gyorsan és pontosan kell kiszolgálni.
A reggeli és vacsoraterem előkészítése, asztalok megterítése, dekoráció ellenőrzése.
Az étterem működésének támogatása, például poharak és evőeszközök polírozása, pultfeltöltés.
Vendégek fogadása és asztalukhoz kísérése.
Az étlap és itallap ismerete, hogy a vendégek kérdéseire válaszolni tudjanak.
Rendelések felvétele és továbbítása a konyhára.
Az ételek és italok szakszerű felszolgálása.
A vendégek igényeinek figyelemmel kísérése, az esetleges extra kérések teljesítése.
Fizettetés és számlázás.
Az étkezések közötti szünetben pihenő (Zimmerstunde), majd esti műszak a vacsoránál.

A főpincér feladata nemcsak a vendégek kiszolgálása, hanem a többi felszolgáló munkájának koordinálása is.
Vendégek és asztalok beosztásának kezelése, ültetés megszervezése.
A pincérek munkájának felügyelete, irányítása, segítése.
A rendelési folyamatok felügyelete, a konyhával való kapcsolattartás.
Panaszkezelés és problémamegoldás.
Fizettetés, számlázás, borravalók kezelése.
A műszak végén az étterem zárásának megszervezése, ellenőrzése.
A kezdő felszolgálók vagy segédek elsődleges feladata a többi pincér munkájának támogatása, illetve a vendégtér megfelelő állapotának biztosítása.
Asztalok előkészítése, terítés, dekorációk elhelyezése.
Poharak és evőeszközök polírozása, tányérok rendezése.
Mosogatás segítése, konyhai eszközök tisztítása.
A felszolgálás során a főpincérek támogatása (pl. tálcák előkészítése, ételek kivitele).
Az étkezések végeztével az asztalok leszedése, a helyiség rendbetétele.
A műszak végén a terítékek pótlása, a vendégtér takarítása.
A felszolgálóknak folyamatosan udvariasnak, figyelmesnek és gyorsnak kell lenniük. Az alábbiak betartása kiemelten fontos:
Kedves és segítőkész kiszolgálás.
Megfelelő öltözet és ápolt megjelenés.
Az étlap és itallap alapos ismerete.
Hatékony kommunikáció a konyhai személyzettel és a többi pincérrel.
Rugalmasság a vendégek egyedi kéréseinek teljesítésében.
A vendégtér tisztán tartása és a higiéniai előírások betartása.
A sikeres felszolgáló nemcsak az ételeket és italokat viszi ki, hanem egy kellemes élményt nyújt a vendégek számára, amellyel hozzájárul az étterem hírnevéhez és sikeréhez.

